Fill up this form :) tq.

Name:
Facebook Email Address:
Phone Number
Address
How can I help you? Lose weight
Gain weight
Improve health / skin problem
Healthy breakfast
Business opportunity

Form provided by Freedback.

Tuesday, October 26, 2010

ape patut kita semua buat ?

mencegah atau mengubati?
aku rasa kita patut MENCEGAH
bukan tertumpu semata-mata
dengan MENGUBATI


bukan aku nak CAKAP ikut SEDAP mulut
aku cuba memberi PANDANGAN
harap tak ada yg TERSINGGUNG
ok?

bila kita intai,kita tinjau dan kita teliti satu persatu kes yg melibatkan REMAJA hari ni,fuuuuuhhhhh....memang BANYAK + MENINGKAT. aku tengok kes yg SAMA pun dah naik MELUAT ko tahu. bukan niat aku nak kutuk rakyat negara sendiri tapi FIKIR kan lah,,KENAPA? WHY? LIMAZA? kejadian buang anak,anak lari ikut lelaki,anak itu,anak ini bla bla bla bla......TAK SELESAI LAGI. semua ni sebab kita lebih utamakan MENGUBATI daripada MENCEGAH.

MENCEGAH ni lebih kurang mcm ni la..ko tak sakit pun tapi ko wat senaman,ko makan makanan seimbang, pendek kata ko dah jaga la sumenya untuk mengelak kan ko daripada dapat MACAM2 PENYAKIT. tapi kalu MENGUBATI ni,ko da dapat MACAM2 PENYAKIT barulah ko terhegeh-hegeh nak cari ubat,nak kawal sakit ko,wat rawatan sane sini. tu la BEZA dua benda ni.

bagi pandangan aku la,remaja ni kalau kita didik dgn ilmu agama,cara pergaulan dlm islam,dan semua lah yg islam dah anjurkan.INSYAALLAH,dgn izin ALLAH..kita dapat kurangkan segala masalah gejala sosial ni. tapi,klu kita biar kan,kita tak didik,kita tak tunjuk jalan dan cara yg betul,mmg CONFIRM la masalah yg kita hadapi ni tak kan berkurang sampai bile-bile.

sbb tu la kita ni kene percaya peraturan yg ALLAH dah tetapkan kat dunia ni da cukup terbaik dah. kite ni je yg tak nak ikut sume tu. bile bala bencana dah datang barulah kite nak cari jalan penyelesaian. padahal ALLAH dah bagi dah cara nak mencegah drpd bala bencana tu WUJUD. jadi,jom la sam-sama kita kembali kpd fitrah kita sbg manusia. kita perlukan ALLAH untuk mendidik kita.

p/s:MARI MENJADI HAMBA~
slogan hilal asyraf ^_^



2 comments:

Cik Fia said...

jom jadi insaf

cik siska ^-^ said...

jom kite berubah ke arh yg baik ^_^